torstai 19. maaliskuuta 2015

19.3. HAN University of Applied Sciences



Lähtörutiinit sujuvat aamu toisensa jälkeen nopeammin ja liikkuminen oikeisiin juniin alkaa olla varsin sujuvaa. Silti viikon tässä vaiheessa alkaa jo hiukan väsymys painaa, koska päivät ovat olleet viikon aikana kestoltaan n. 12 tuntisia. Huomisen vietämme Amsterdamissa viimeistellen projektin kirjallisia töitä.  Sitä ennen kuitenkin vielä kohti HAN:nin yliopistoa Nijmegenissä.




HAN: issa meitä vastassa oli koulutusjohtaja Ton Van Bakel, joka kertoi sosiaalityöntekijöiden koulutuksesta sekä erityisesti luovien toimintojen hyödyntämisestä sosiaalityössä joka on heidän yliopistonsa erikoisuus. Opiskelijoita tulee yliopistoon tämän takia mm. Berliinistä ja muualta Saksasta.  Ton kertoi, että myös Hollannissa ollaan siirtymässä hyvinvointiyhteiskunnasta osallistavaan yhteiskuntaan. Tämä on huomioitu myös sosiaalityöntekijöiden koulutuksessa löytää asiakkaiden kanssa uusia työtapoja ja tukea asiakkaan aktiivisuutta ja osallisuutta palveluiden hakemisessa.
Seuraamme liittyi myös opettaja Paola De Bruijn, joka opettaa HAN:issa taidepainotteisia aineita sosiaalityöntekijäopiskelijoille.  Saimme tavata päivän aikana myös opintojensa loppuvaiheessa olevia sosiaalityön opiskelijoita, jotka haastattelivat meitä opinnäytetyöhönsä koskien tapoja toteuttaa seksuaalikasvatusta erityisryhmille. Opinnäytetyö liittyy kansainväliseen Sead-projektiin, josta Suomesta on ollut mukana Ammattiopisto Luovi. Kävimme aiheesta mielenkiintoisen keskustelun ja sovimme tutkimusyhteistyön jatkosta Skypen välityksellä.






Ensimmäisen vuoden opiskelijat esittelivät meille opintojen alkuun liittyvää naamioprojektiaan, jota on toteutettu yliopistolla jo n. 30 vuotta. Projektin tarkoituksena on tukea opiskelijan itsetuntemusta, vuorovaikutusta ja ammatillista kasvua uudessa ryhmässä. Keskustelimme ryhmissä opiskelijoiden kanssa naamiotyöskentelyn herättämistä tuntemuksista sekä heidän tunnelmistaan opintojen alkuvaiheessa.




Olemme saaneet viikon aikana hyvin kattavan kuvan Hollantilaisesta koulutusjärjestelmästä ja alkuviikolla heränneet kysymykset ovat saaneet vastauksia ja kokonaisuus on täydentynyt. Tapa kohdata ihmisiä sekä vapaamuotoisuus on osittain lähtöisin hollantilaisesta kulttuurista mutta näkyy myös selkeästi tavassa kouluttaa tulevia työntekijöitä. Koulutuksen arvostus on Hollannissa suurta.

Jatkoimme keskustelua vielä Paolan ja Tomin kanssa päivällisellä ja sovimme yhteydenpidosta myös jatkossa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti