Tiistaipäivä olikin varsin tiivis, sillä iltapäiväksi
siirryimme vielä Hollannin suurimpaan ammattioppilaitokseen, 38 000 opiskelijan
ROC van Amsterdamiin. Tarkempi tutustuminen Utrechtiin sai jäädä toiseen kertaan, sillä nyt ehdimme vain napata pestopatongit kainaloon ja hypätä takaisin junaan.Roc van Amsterdamissa on toimipaikkoja yhdeksän ja me vierailimme 4000 opiskelijan oppilaitoksessa, mihin on keskitetty sosiaali- ja terveysalat. Kansallisuuksia ROC van Amsterdamissa on huikeat 172.
Erityisen tuen päällikkö Jomara Riesebosch esitteli tuen järjestämisen prosessia, minkä hän on itse suunnitellut ja organisoinut :
Vastuuope => Pluscoach => Care Coordinator
Kun huoli opiskelijasta herää, on ensimmäinen vastuuhenkilö ryhmän mentori (vastuuopettaja). Vastuuopettajan tukena on ”pluscoach”, joka strukturoi opiskelijan opintoja. Mikäli pluscoachin tuki ei riitä, opiskelija ohjataan ”care-coordinatorille”. Näitä koordinaattoreita on 12. He ovat eri koulutusalojen opettajia, joiden viikkotuntiresurssista on varattu keskimäärin yksi työpäivä tehostettuun ohjaukseen. Valtaosa opiskelijoiden tuen tarpeista saadaan hoidettua tällä prosessilla. Systeemi kuulosti todella toimivalta ja tulokset olivatkin loistavia.
Mikäli
opiskelijan tarvitsema tuki on tiiviimpää ja vaatii pidempää selvittelyä,
care- coordinaatorit ohjaavat erityisen tuen asiantuntijaryhmään. Tähän ryhmään
kuuluu 16 eri alojen asiantuntijaa. Tämän asiantuntijaryhmän rakenne tuntui
vastaavan suomalaista opiskeluhuoltoryhmää. Iso osa työntekijöistä on kaupungin
maksamia, mutta toimipaikka on saanut täysin itse organisoida kaupungin
tarjoaman resurssin ja tähän järjestelyyn oltiin tyytyväisiä.
( Kiertelimme hyvinvoinnin koulutusalalla: Tässä hammashoidon harjoittelua :)
Mikäli
opiskelija haluaa saamastaan tuestaan huolimatta keskeyttää opintonsa tai
vaihtaa alaa, hänet ohjataan 12 viikkoa kestävälle kurssille, mihin on
resursoitu kaksi erityisopettajaa. Kurssin aikana haetaan uutta suuntaa
jatkosuunnitelmille ja motivoidaan opintojen jatkamiseen. Tänä lukuvuonna 28
opiskelijaa on suorittanut kurssin ja vain yksi heistä on keskeyttänyt
opintonsa. Koko toimipaikan keskeyttämisprosentti on ihmeellisen alhainen, alle
5 %.
Jotakin
tehdään ilmeisesti todella oikein, sillä Hollannissa oppilaitosten pitää ottaa
sisään lähestulkoon kaikki halukkaat. Tätä olemme hämmästelleet kovasti, kun
Suomessahan (varsinkin erityisammattioppilaitoksissa) opiskelijavalinta on
hyvin harkittu prosessi ja iso osa hakevista opiskelijoista jää kokonaan ilman
opiskelupaikkaa. Hollantilaiset puolestaan kummastelevat sitä miten Suomessa voi joku jäädä kotiin tai ilman koulupaikkaa. Olemmekin useaan otteeseen todenneet, että voisimme oppia toisiltamme paljonkin.
Oppilaitos ei voi kieltäytyä opiskelijan vastaanottamisesta, mutta tuen tarve arvioidaan huolellisesti jo edellisenä keväänä yhteistyössä perusopetuksen ja sosiaalitoimen/terveydenhuollon kanssa. Opintoja edeltävään tukeen satsataan paljon. Mikäli oppilaitos ei pysty tarjoamaan opiskelijan tarvitsemaa tukea, pitää oppilaitoksen selvittää tiiviissä yhteistyössä kunnan kanssa vaihtoehtoinen jatkopaikka. Varsinaisia erityisammattioppilaitoksia ei ole, mutta toimintakeskuksia ja työkeskuksia on kunnissa hyvin tarjolla.
Oppilaitos ei voi kieltäytyä opiskelijan vastaanottamisesta, mutta tuen tarve arvioidaan huolellisesti jo edellisenä keväänä yhteistyössä perusopetuksen ja sosiaalitoimen/terveydenhuollon kanssa. Opintoja edeltävään tukeen satsataan paljon. Mikäli oppilaitos ei pysty tarjoamaan opiskelijan tarvitsemaa tukea, pitää oppilaitoksen selvittää tiiviissä yhteistyössä kunnan kanssa vaihtoehtoinen jatkopaikka. Varsinaisia erityisammattioppilaitoksia ei ole, mutta toimintakeskuksia ja työkeskuksia on kunnissa hyvin tarjolla.
Yhteistyö
jo perusopetuksen ja sosiaalitoimen kanssa on tiivistä, sillä tuen tarvetta Hollannissa on tuskin yhtään vähemmän kuin meilläkään. Jomaran mukaan siirtyminen edeltävään tukeen ei ole sujunut täysin kivuttomasti, mutta hyvät tulokset ovat puoltaneet sen jatkoa. Myös tutkinnon neliportaisuus keventää huomattavasti opintojen etenemistä silloin, kun opiskelijan resurssit ovat
syystä tai toisesta rajalliset.
Ilahduttava
ammattinimike on kaupungin tarjoama ”school attendance officer”, joka
on kaksi päivää viikossa toimipaikassa. Laki velvoittaa alle 18-vuotiaan
läsnäoloon koulussa ja mikäli luvattomia poissaoloja alkaa kertymään, vanhemmat
saavat sakon. School attendance officer selvittelee poissaoloja ja ohjaa tuen
piiriin, mikäli poissaolojen syihin liittyy selvittelyn ja ohjauksen tarvetta.
Elokuussa
2014 voimaan astunut laki velvoittaa oppilaitoksia järjestämään erityisopiskelijan
tarvitseman tuen. Oppilaitokset saavat valtiolta ison määrärahan, minkä
käyttämisestä oppilaitos vastaa. Tähän mennessä onkin ollut mielenkiintoista nähdä kuinka eri lailla oppilaitokset saman maan sisällä toimivat.
Tämä iltapäivänä oli tähän astisista vierailukohteistamme oli opiskeluhyvinvoinnin kannalta antoisin.Lopuksi kokoonnuimme vielä mukavaan yhteiseen hetkeen koko tiimin kanssa, vapaamuotoista ja luontevaa yhteisöllisyyttä on oppilaitoksissa paljon, joka näkyy yleisenä välittömyytenä sekä henkilökunnan kesken että opiskelijoiden kanssa. Siitä voisimme ottaa oppia.
Tämä iltapäivänä oli tähän astisista vierailukohteistamme oli opiskeluhyvinvoinnin kannalta antoisin.Lopuksi kokoonnuimme vielä mukavaan yhteiseen hetkeen koko tiimin kanssa, vapaamuotoista ja luontevaa yhteisöllisyyttä on oppilaitoksissa paljon, joka näkyy yleisenä välittömyytenä sekä henkilökunnan kesken että opiskelijoiden kanssa. Siitä voisimme ottaa oppia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti